Dil Hizmetlerinde Gözde Bir Uzmanlık Alanı: Oyun Yerelleştirmesi
Dil Hizmetlerinde Gözde Bir Uzmanlık Alanı: Oyun Yerelleştirmesi
Video oyunları, teknolojik gelişmelerle birlikte birçoğumuzun hayatında kendine yer bulmaktadır. İlk bilgisayarlardan itibaren teknik yeniliklerle ilişkilendirilen video oyunları, küresel ekonominin önemli bir unsuru haline gelmiştir. Video oyunları sadece eğlendirmekle kalmaz, aynı zamanda sosyalleşme ve eğitimde de yardımcı olurlar. Video oyunları; oyun konsollarında, bilgisayarlarda, cep telefonlarında veya tabletlerde oynama tercihine bakılmaksızın dünya genelinde, insanların yaşamlarını ve kişiler arası bağlantılarını etkilemiştir. Bu yazımda, video oyunlarına ilişkin bazı bilgiler paylaşmak istiyorum.
Öncelikle, Avrupa’daki video oyunu sektörü hızla genişlemektedir. Bu genişleme, yeni şirketlerin girişi
ve pandemi döneminde insanların evde daha fazla vakit geçirmesiyle artan video oyunu talebi ile daha da artmıştır. Avrupa’daki en büyük video oyunu pazarları Birleşik Krallık, Fransa ve Rusya’dır. Yeni nesil oyun konsollarının piyasaya sürülmesi de sektörün büyümesine katkıda bulunmuştur. 2023’te Avrupa’daki video oyunları piyasasının geliri 47,32 milyar ABD dolarına ulaşması beklenirken, bu değerin 2027’ye kadar 64,96 milyar dolara çıkması öngörülmektedir. Aynı dönemde kullanıcı sayısının 347,5 milyona ulaşacağı ve 2023’te %36,9 olan kullanıcı erişiminin 2027’de %41’e yükseleceği tahmin edilmektedir. 2023’te mobil oyunların, 28,42 milyar dolar piyasa hacmi ile en büyük pazar olması beklenirken, Avrupa’da en fazla gelirin 2023’te 109,2 milyon dolar ile elde edilmesi öngörülmektedir. Ortalama kullanıcı başına gelirin (Average Revenue Per User) ise 2023’te 151 dolar olması beklenmektedir (Statista, 2023a).
Video oyunu sektörü, ABD’de hızlı bir gelişme göstermektedir. Sektörün genişlemesi, mevcut seviyelerinin ötesinde de devam etmesi beklenmektedir. Analistler, 2023 ile 2027 yılları arasında yıllık %7,82 büyüme oranı tahmin etmektedir ve bu da 2027’ye kadar 124,7 milyar dolardan fazla gelir elde edilmesi anlamına gelecektir. Ayrıca, video oyunu oynayan insan sayısı artmakta olup 2027’de bu sayının 193,7 milyon kişiye ulaşması beklenmektedir. ABD’de video oyunu sektörü özellikle mobil oyun sektöründe büyümektedir. Sektörün 2023’te 69,59 milyar dolarlık bir satış elde etmesi beklenmektedir (Statista, 2023a).
Türkiye’deki video oyun sektörüne bakacak olduğumuzda, 2022’nin ilk yarısında Türkiye’ye toplamda 1,4 milyar dolarlık yatırım yapıldığı, bunun dörtte birinin oyun endüstrisine ait olduğunu açıklandı. Ayrıca, Türk oyun endüstrisi 2021’de 266 milyon dolarlık bir yatırım aldı. 2022’nin ilk yarısında ise 333 milyon dolarlık bir yatırım alarak bir önceki yılın toplamını 6 ayda geçti. Böylece, oyun satın alma konusunda Avrupa’da birinci sıraya yükseldi (NTV, 2022). Türkiye’de 2023’te video oyun pazarının 1.663 milyon dolarlık satış yapması ve 2027’ye kadar 2.235 milyon dolarlık bir satış gerçekleştirmesi öngörülmektedir. Kullanıcıların toplam sayısının 2027’de 24,12 milyona ulaşması beklenirken 2023’te kullanıcı penetrasyon oranının %24,6 olması ve 2027’de de %27,5’e çıkması beklenmektedir. Türkiye’de mobil oyunlar en büyük pazar sektörüdür ve 2023’te 1.168 milyon dolarlık bir pazar hacmine sahip olacaktır (Statista, 2023b).
Oyunların yerelleştirilmesine yapılan yatırımlar, Türkiye’nin oyun topluluğunu güçlendirmenin yanı sıra uluslararası oyun pazarında önemli bir oyuncu olma konumunu da güçlendirmektedir.
Türkiye’deki birçok oyun geliştirici ve lokalizasyon şirketi, çeşitli oyunları yerel hedef kitleye uygun hale getirmekte başarılı olmuştur. Türkiye’de büyüyen oyun endüstrisi aynı zamanda yerelleştirilmiş
video oyun çevirilerinde de bir artış görmüştür. Örneğin, TaleWorlds Entertainment adlı bir Türk oyun geliştiricisi, ‘Mount & Blade’ oyun serisiyle uluslararası başarı elde etmiştir. Seri, başlangıçta İngilizce olarak geliştirilmiş ve popülerliği Türkçeye çeviri ve yerelleştirmeyi gerektirmiştir. Bu, Türk izleyicinin oyunu kendi ana dilinde keyifle oynamasını sağlamış ve daha etkileyici ve ilişkilendirilebilir bir deneyim sunmuştur. Başka bir örnek ise küresel üne sahip ‘The Witcher 3: Wild Hunt’ oyununun Türkçe yerelleştirmesidir. CD Projekt Red tarafından geliştirilen oyun, Türk oyun topluluğunun oyunun hikayesi ve diyaloglarından tam anlamıyla yararlanabilmesini sağlamaktadır. Supercell tarafından geliştirilen ‘Clash Royale’ ve ‘Clash of Clans’ gibi birçok popüler mobil oyun, Türk pazarına uygun hale getirilmiştir. Bu oyunlar, Türk oyuncuların tercihlerine ve kültürel nüanslara uygun şekilde çevrilip uyarlanmış ve Türkiye’de geniş bir popülerlik kazanmıştır.
Bu yerelleştirilmiş video oyun çevirilerinin başarısı, Türkiye’nin küresel oyun endüstrisindeki büyüyen varlığını ve potansiyelini göstermektedir. Oyunların yerelleştirilmesine yapılan yatırımlar, Türkiye’nin oyun topluluğunu güçlendirmenin yanı sıra uluslararası oyun pazarında önemli bir oyuncu olma konumunu da güçlendirmektedir. Türk oyun endüstrisi büyüdükçe ve daha fazla yatırım çekmeye devam ettikçe bu trendin devam etmesi beklenmektedir.
Kaynaklar
NTV. (2022). Türkiye, Oyun Yatırımında Avrupa Birincisi. https://www.ntv.com.tr/ntvpara/turkiye-oyun-yatiriminda-avrupa-birincisi,LI33x7n9j063yYkPhLJYMw
Statista. (2023a). Video Games—China | Statista Market Forecast. Statista https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-games/china
Statista. (2023b). Video Games—Turkey | Statista Market Forecast. Statista. https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-games/turkey
GlobalData. (2022). Market Size of Video Gaming in Europe (2017–2021, $ Billion). https://www.linkedin.com/company/globaldataplc/
Harika yazı! Araştırmalarımda bana yardımcı olacak yazı kesinlikle bu olmalı